Tips inför köp

Vad passar just ditt varumärke? Vad är viktigt för din kund? Vad vill du att din produkt ska kommunicera? Om du har svaret på dessa frågor så har du kommit en bra bit på vägen. Nedan hittar du en enkel checklista som hjälper dig att hitta rätt produkt för just ditt varumärke. 

Du är varmt välkommen att kontakta oss direkt om du vill ha tips och råd, eller bara bolla idéer.


Steg 1: DITT VARUMÄRKE 

  • Satsa på produkter som verkligen representerar ditt varumärke, era värderingar och som ni kan vara stolta över länge.  

  • Ta hänsyn till både design, kvalitet och materialval när du väljer det som ska symbolisera ditt bolag och ditt varumärke.  

  • Tänk på att produkter som är bättre för miljön har ett värde i sig. 

  • Rätt match kommer att skapa stolthet och glädje för både den som ger och den som får produkten. 

 
Steg 2: DIN KUND 

  • Vad har din kund/personal för behov? 

  • Tips: Gör en undersökning, dvs fråga din målgrupp vad de tycker om och vill ha. 

  • Välj gärna en produkt som din mottagare har både nytta och glädje av. Överväg funktion och användningsområden, men också design och kvalitet som överensstämmer med din målgrupps förväntningar och önskemål.  

  • Om du har en bred målgrupp, välj gärna en produktmodell eller färg som fungerar för många olika personer (unisex, onesizegemensamt intresse) vilket minskar risken att mottagaren inte vill/kan använda den.  

Steg 3: BRANDING  

  • Tänk igenom vilken typ av branding som passar produkten. En smakfull branding ökar värdet på produkten och sannolikt också frekvensen på användandet. 

  • Tänk igenom storlek och placering av din logotyp. Kanske ska logotypen placeras diskret på undersidan el insidan i stället för mitt på produkten?  

  • Besluta om färg. Ska din logo vara enfärgad, ton-i-ton eller i flera färger?  

  • Bäst före datum. Fundera på hur länge du vill att din produkt ska leva. Att trycka exempelvis en kampanjslogan eller årtal på produkten riskerar den blir ”omodern” snabbare.   

  • Tips: satsa på en generell branding av din produkt och jobba med exempelvis en tematisk paketering eller ett tryckt kort för mer nischade budskap. 


Steg 4: TIMING OCH PLANERING 

  • När ska din produkt användas? När behöver du ha leverans?

  • Planering är a och o. För bästa resultat: Var ute i god tid.  Det ger oss tid att utvärdera och ta fram det bästa förslaget för just dig.  

  • Om du beställer med framförhållning så kan vi undvika flyg och i stället använda mer miljövänliga fraktalternativ som bil, båt el tåg.